وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

مجازات جرم تهدید

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱ ق.ظ

جرم تهدید | مجازات جرم تهدید


تهدید از جرایم علیه شخصیت معنوی افراد است و در حقوق جزای عمومی بعنوان موردی از مصادیق معاونت مورد بحث قرارمی گیرد که شامل اقدامات کتبی و شفافی است که شخص انجام می دهد تا دیگری را برخلاف میل باطنی اش به ارتکاب جرم وادار سازدالبته احتمال خطر جانی ، مالی ، شرافتی و.... که شخص به آن تهدید می شود بایستی وجود داشته باشد.


برای تحقق جرم تهدید شرایطی باید وجود داشته باشد که آنها را بر می شماریم:

اولا تهدید کننده قادر به انجام باشد.

ثانیا با توجه به وضعیت تهدید شونده احتمال وقوع آن باشد.

فلذا تهدید امری نسبی است که با توجه به وضعیت تهدید شونده و تهدید کننده مورد قضاوت قرار میگیرد و ضابطه تشخیص آن عرفی است.


تهدید مندرج در  ماده 669 قانون مجازات اسلامی بعنوان جرمی مستقل شامل تهدید به قتل ، ضررهای نفسی یا شرافتی یا مالی و یا افشاء اسرار نسبت به خود یا بستگان مجنی علیه قابل مجازات است البته بدین معنا نیست که نافی معاونت در سایر جرایم و جمع با ماده 126 قانون مجازات مصوب سال 1392 حال به بررسی ماده 669 و شرایط تحقق جرم تهدید می پردازیم:


جرم تهدید نیز همانند سایر جرایم از 3 رکن تشکیل می شود: 1- رکن قانونی 2- رکن مادی 3- رکن معنوی


رکن قانونی: رکن شاخص در هر جرمی رکن قانونی است چرا که بیان کننده اصل قانونی بودن جرم و مجازات است و در خصوص بزه تهدید نیز رکن قانونی آن همان ماده 669 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 می باشد که به موجب آن "هر کس ، دیگری را به هرنحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا مالی و یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعل را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

رکن مادی: در ماده 669 قانونگذار با به کار بردن عبارت به هر نحو که در ابتدای مادهمی باشد دایره شمول مصادیق جرم تهدید را وسعت دادهو در بر دارنده هر گونه تهدید اعم از شفاهی ، کتبی ، ایماء و اشاره و... می باشد بطور مثال اگر شخص دیگری را بوسیله نگارش خطوطی که حاکی از تهدید است شخصی را بترساند جرم محقق شده است یا آنکه با اشارات چشم و ابرو و... اعمالی انجام دهد که تهدید آمیز است.

در هر صورت عرف درتشخیص آن نقش موثری ایفاء می کند دیگر نکته آنکه تهدید بایستی نسبت به شخص موثر باشد و تهدید کننده بتواند آنرا به موقع اجرا گذارد و تهدید شونده هم از این عمل دچار تشویش و اضطراب گردد در صورتی که شخص مدعی زوال اراده در اثر تهدید دیگری در نهایت انجام عمل حقوقی و بزهی تحت تاثیر تهدید شد.

البته زمان و مکان نیز در تشخیص عرفی تهدید لازم است لحاظ گردد در ماده 669 تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا افشاء سر نسبت به خود یا بستگان از موضوعات تهدید تلقی می شود

رکن مادی در جرم تهدید افعل متعددی را در برمیگیرد:

در مورد تهدید به قتل نیازی به توضیح نیست و در حقیقت همان تهدید به سلب حیات عمدی می باشد.

ضررهای نفسی: شامل هرگونه آسیب به سلامتی و نفس شخص می گردد و دراین موارد مثلا شخص دیگری را تهدید به کور کردن چشم می نماید یا به شکستن دندان که در این موارد مشمول تهدید به ضررهای نفسی می شود

ضرر شرفی: هرموردی که بتوان به شرافت ، آبرو ، عرض و ناموس شخص یا بستگانش مربوط نمود تهدید به ضررهای شرفی است.

افشای سر:اموریکهبرایافرادبقدریحائزاهمیتمی باشدکه درمقاماخفاءآنبر می آیند و پنهان ماندنش حائز اهمیت استحتی حاضر است بهای زیادی جهت فاش نشدن آن پرداخت نماید در مورد اینکه چه اموری برای چه کسی سر محسوب می شود ملاک عرف است.

ضرر مالی : این نوع تهدید نیز چه نسبت به خود شخص باشد وچه نسبت به بستگان وی تحت شمول ماده 669 قرار می گیرد دراین صورت نیز تهدید کننده قابل مجازات با این ماده است در خصوص مال نیز تفاوتی بین وجه نقد وسایر اموال نمی باشد.

رکن معنوی : تهدید از جرایم عمدی و جهت تحقق آن صرفا سوءنیت عام لازم است که قصد مجرمانه شخص در ایجاد تشویش و اضطراب در مجنی علیه است اینکه واقعا مرتکب قصد انجام دادن موضوع تهدید را دارد و یا خیر.

صرف ایجاد نگرانی کافی است بدون اینکه مقید به نتیجه ای توسط تهدید کننده باشد چراکه تهدید از دسته جرایم مطلق می باشد که مقید به حصول نتیجه و ورود ضرر نمی باشد.

انگیزه مرتکب در وقوع جرم موضوع ماده 669 بی تاثیر است.


حال این پرسش به میان می آید که آیا هر تهدیدی جرم و مستوجب مجازات است؟ پاسخ این سوال قطعا منفی می باشد چراکه هر تهدیدی جرم نمی باشد چنانکه اگر شخصی ، دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمتهای خود ادامه بدهد باتوجه مدارکی که دارد نزد مراجع قضایی شکایت خواهد نمودچنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نمی باشد.


لازم به ذکر است که تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به وضوح تهدید شونده را به قتل ، ضررهای مادی ، معنوی ، شرفی و افشای سر خودو یا بستگانش تهدید نماید به نحوی که قاضی از الفاظ به کار رفته یا حرکات انجام شده بتواندتهدید انجام شده را به راحتی احساس نماید البته عرف و اوضاع و احوالنیز قضاوت امر کاملا موثرند.


مجازات مرتکب : در مورد مجازات مرتکب تهدید پس از اثبات جرم و جمع شدن شرایط ماده 669 به قاضی حق انتخاب ما بین حبس از دو ماه تا دوسال حبس و یا شلاق تا 74 ضربه را داده است که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال قضیه و شخصیت طرفین مبادرت به صدور رای در خصوص متهم می نماید.

۹۵/۰۳/۲۳