وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

بحث درباره‏ی «هویت ملی ایرانیان» به یکی از بحث‏های دانشگاهی و رسانه‏ای تبدیل شده، برخی برآن هستند، هویت ملی ایرانیان برخاسته از رسوم و فرهنگ ایرانی است، نظر دیگر هویت ملی ایرانیان را یک هویت «دو پاره» که مرکب از «فرهنگ اسلامی» و «فرهنگ ایرانی» است می‏داند، نظر سوم مقّوم و معّرف هویت ملی ایرانیان معاصر را، «اسلام» می‏داند.

بحث درباره‏ی «هویت ملی ایرانیان» در دهه‏ی اخیر به یکی از بحث‏های دانشگاهی و رسانه‏ای متداول تبدیل شده است. مسأله اصلی که همواره مورد مناقشه و جدال واقع شده این است که «معّرف» و «مقّوم» هویت ملی ایرانیان چیست؟! هویت ملی ایرانیان از چه اجزاء و عناصری تشکیل شده است؟ به عبارت دیگر، ایرانیان را می‏باید به چه مقوله یا مقولاتی شناخت؟
 
در پاسخ به این پرسش، چند نظر مطرح شده است:
 
- برخی برآن هستند هویت ملی ایرانیان برخاسته از رسوم و فرهنگ ایرانی است که در ایران پیش از اسلام ریشه دارد. ایران دارای یک پیشینه‏ی تاریخی و فرهنگی بسیار کهن است که مستقل از اسلام، ادیان و فرهنگ بیگانه است. این پیشینه‏ی تاریخی و فرهنگی مشترک می‏تواند سازنده هویت ملی ایرانیان باشد.
 
-  نظر دیگر- که البته شایع‏تر است- این است که هویت ملی ایرانیان یک هویت «دو پاره» است که مرکب از «فرهنگ اسلامی» و «فرهنگ ایرانی» است. ایرانیان بخش‏هایی از هویت خود را از اسلام برگرفته‏اند و بخش‏هایی را از فرهنگ ایران. هویت ایرانیان، محصول هم‏نشینی یا ترکیبی از هر دو است. در حالت همنشینی، این دو فرهنگ در عرض یکدیگر قرار دارند و یک مجموعه موزائیکی را ساخته‏اند. اما در حالت ترکیب، این دو با یکدیگر ممزوج و متحد شده‏اند و مقوله‏ای جدید با عنوان «اسلام ایرانی» را پدید آورده‏اند.
 
- نظر سوم این است که مقّوم و معّرف هویت ملی ایرانیان معاصر، «اسلام» است و هیچ چیز دیگر در عرض و در کنار آن، تعیین‏کننده و سازنده نیست. ایرانیان تنها به بخش‏ها و پاره‏هایی از «فرهنگ ایران پیش از اسلام» وفادار مانده‏اند که مورد تأیید «اسلام» بوده یا دست کنم تعارض و تضادی با آن نداشته است. به عنوان مثال، آیا می‏توان پذیرفت که چنان‏چه «جشن عید نوروز» مورد تأیید «اسلام» قرار نمی‏گرفت، بازهم با اقبال ایرانیان روبرو می‏شد؟! روشن است که پاسخ منفی است. ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‏اند که آنچه برای آن‏ها اصالت دارد و معیار و ملاک گزینش قلمداد می‏شود، اسلام و آموزه‏ها و ارزش‏های آن است و استفاده از تجربه‏های فرهنگی خود یا دیگران را در چارچوب آن می‏پذیرند.
 
مخاطب محترم توجه دارد که این بحث یک بحث فراگیر و دامنه‏دار است و پرداختن به آن و پاسخ‏دهی منطقی به آن، مستلزم مجال مفصلی است. در اینجا نگارنده تنها سعی می‏کند از طریق طرح یک پرسش و تأمل درباره‏ی آن، مخاطب را به این سوی این نتیجه سوق دهد که کدام یک از سه نظر یاد شده، صحیح و روا هستند.
 
پرسش یاد شده این است که ایرانیان در طول سده‏های اخیر، با کدام بخش از «سرمایه فرهنگی» خود به جنگ مهاجمان خارجی یا ستیز با ظالمان داخلی رفته است؟! پاسخ این پرسش، گره از معمای ما می‏گشاید؛ زیرا تنها آن بخشی از فرهنگ که فعال و مولد و زنده است می‏تواند در مقام حماسه‏سازی و مبارزه به کار آید و منشأ اثر شود و بخش‏های مرده و ضعیف و به تاریخ سپرده شده فرهنگ، دیگر قادر به تولید انگیزه و روحیه مقاومت و پایداری نیستند.
 
با این فرض، به سراغ چند واقعه‏ی کلیدی می‏رویم: انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و دفاع مقدس در طول سال‏های 1358-68. در این دو واقعه‏ی مهم و تاریخ‏ساز، کدام یک از بخش‏های فرهنگی ایرانیان به عرصه آمدند و کارساز شدند؟ روشنفکران و علما و مردم، به کدام یک از بخش‏های فرهنگی تکیه کردند و در پی تبلیغ و انتشار آن برآمدند؟! آیا رسوم ایرانی و چهره‏های اسطوره‏ای این فرهنگ از قبیل کوروش، داریوش، رستم، سیاوش، آرش و ...، در توده‏های مردم تولید حماسه و نشاط اجتماعی کردند یا ارزش‏های اسلامی و چهره‏های آسمانی و حقیقی آن همچون پیامبر اکرم(ص)، امام مهدی(عج) و ...؟!
 
برای پاسخ دادن به این پرسش کافی است به شعارهای سرداده شده از سوی توده‏های مردم ایران در سراسر کشور در طول سال‏های 1342-57 که نهضت اسلامی به طول انجامید بنگرند و تا تأمل کنید که در دفاع مقدس، عملیات‏های نظامی چه نام‏هایی داشت، چه ادعیه‏ها و مناجات‏هایی قرائت می‏شد، در وصیت‏نامه‏ها به چه مضامین اشاره می‏شد، چه پیشانی‏بندها و پرچم‏های در میان بود، چه سرودها و نوحه‏هایی خوانده می‏شد و ... . تردیدی وجود ندارد که هیج عنصری از فرهنگ ایران پیش از اسلام و آداب و رسوم و ارزش‏های آن در هیچ یک از این دو واقعه، حضور و مدخلیت نداشته است. سؤال این است که اگر ایران پیش از اسلام و ارزش‏ها و منادهای آن در هویت ملی ایرانیان معاصر وجود و تأثیر دارد، چرا اثری و خبری از آنها در وقایعی سرنوشت‏سازی از این دست در میان نیست؟!
 
واقعیت غیرقابل انکار این است که توده‏های مسلمان و مؤمن مردم ایران، تنها و تنها با تکیه بر فرهنگ و ارزش‏های اسلامی در مقالب رژیم طاغوت ایستادند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند. رهبر آنها، یک «مرجع تقلید» وطبقه پیشرو و هدایتگر آنها، «روحانیت شیعه» بود. در جنگ تحمیلی نیز همین فرآیند تکرار شد. بنابراین، جوهره اصلی هویت ملی ایرانیان، «اسلام» است نه نژاد، زبان و تاریخ و رسوم و مقولات دیگری از این قبیل.


 
مهدی جمشیدی
۲۸ تیر ۹۰ ، ۱۹:۲۸
مهدی جمشیدی