وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب به مسأله ممیّزی پیش از انتشار کُتب حمله کرده و گفته اند: «هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان افکار عمومی نیست؛ آنها می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار دهند. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند!» متأسفانه این جملات در تضاد کامل با احکام اسلام و دیدگاه فقهی امام راحل است.

طبق نظر فقهی امام خمینی(ره) جلوگیری از گمراهی جامعه از امور واجبه است. امام بر همین اساس، حتی فروختن کاغذ به کسی که مطالب گمراه کننده در آن کاغذها مینویسد را "حرام" میدانند، چه برسد به مجوّز نشر دادن به کتابهای ضد اسلام! بر مبنای نگاه فقهی امام، کسی که به کتاب گمراه کننده و فاسد مجوّز چاپ میدهد، زمینه را برای افساد جامعه فراهم میکند.

امام در کتاب "المکاسب المحرمة" میفرمایند: «إنّ دفع إضلال الناس من الأمور التی یهتمّ به الشارع الأقدس، فکیف یمکن القول بجواز بیع القرطاس ممّن یعلم أنّه یکتب فیه ضدّ الإسلام و ردّ القرآن الکریم.» یعنی: جلوگیری از گمراهی مردم، از اموری است که شارع مقدّس نسبت به آن بسیار اهتمام دارد. بنابر این چگونه میتوان فروش کاغذ به کسی که میخواهد در آن کاغذها مطالبی ضد اسلام بنویسد را جایز دانست؟! (المکاسب المحرّمة، ج1، ص201)

مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد برجسته مکتب فقهی و اخلاقی امام خمینی(ره) در توضیح این فتوای امام فرمودند: «یک وقت خیال نکنید فقط مسأله فروش کاغذ است؛ نه، اینجا امام کاغذ را به عنوان مثال مطرح کرده است. بلکه هر نوع زمینه سازی برای نشر کتب ضد اسلام حرام است؛ چه کاغذ بفروشی، چه جواز نشر بدهی، چه چاپ کنی، چه توزیع کنی، چه خرید و فروش کنی، همه و همه حرام است.» (سلوک عاشورایی، ج1، فصل هشتم)

بر اساس همین دیدگاه فقهی است که امام خمینی(ره) ممیّزی پیش از نشر را یک ضرورت غیرقابل انکار دانسته و میفرمایند: «نوشته هایی که میخواهد طبع بشود، یک چند نفری که میدانید، یقین دارید که آنها آدمهایی هستند که مستقیم هستند، و در راه مسیر ملت و کشور هستند و وابستگی به هیچ جا ندارند، آنها نوشته ها را مطالعه کنند، درست دقت کنند در آن، و بعد از اینکه دقت کردند در روزنامه یا در مجله نوشته بشود. این طور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر بشود، بعد بفهمند که این نوشته بر خلاف بوده است؛ این یک چیزی است که لازم است. باید کتابهایی که نوشته میشود، و همین طور چیزهایی که منتشر میشود، اینها باید درست توجه بشود. و افراد مطّلع، مدبِّر و کسانی که از مکتبها اطلاع دارند و مسیر آنها را میدانند، اینها توجه بکنند، و کتابها را مطالعه کنند قبل از انتشار. این، هم صلاح خود شماست و هم صلاح ملت است.» (صحیفه امام، ج13، ص474)

آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی در تبیین این مسأله میفرمودند: «آزادی بیان به طورِ مطلق را هیچ عاقلی نمیپذیرد؛ در یک جامعه اسلامی چه کسی باید آزادی را تحدید کند؟ اسلام باید تحدید کند. تشخیصش با کیست؟ با کارشناس اسلامی. دیدگاه اسلام این است. حالا تو میگویی اسلام زور گفته است؟! من از شما سؤال می‌کنم: اگر در جامعه ای که بُعد جسمانی مطرح است بگویند "برای حفظ سلامتی مردم، پخش هروئین ممنوع است" آیا این زورگویی است؟! چطور اینجا نمیگویی که این زورگویی است؟!»

حرف آقای رئیس جمهور به همان میزان غیرمنطقی است که بگوییم: هیچ چیز در جلوگیری از آلودگی جامعه به مواد مخدّر بالاتر از وجدان افکار عمومی نیست؛ مردم خودشان می‌دانند به استقبال مواد مخدّر بروند یا آن را در انزوا قرار دهند. جامعه ما نیاز به پلیس مبارزه با مواد مخدّر ندارد!! 

لذا همانطور که وظیفه دولت جلوگیری از پخش مواد مخدر و مبارزه با اشاعه مواد غذایی فاسدی است که جسم افراد جامعه را بیمار میکند، عدم صدور مجوّز نشر کتابهای گمراه کننده و مقابله با انتشار مطالبی که روح افراد جامعه را بیمار میکند هم وظیفه ای است که دولت نمیتواند از زیر آن شانه خالی کند.

آقای رئیس جمهور، فراموش نفرمایید که جنابعالی "روحانی" و ملبّس به لباس دین هستید. زیبنده ی شما نیست که برای خوشآمد و سوت و کف چند روشنفکر غربزده، ژست روشنفکری بگیرید و به حکم فقهی اسلام و فتوای صریح امام پشت پا بزنید. آقای "روحانی" روشنفکربازی بس است! لطفاً به مسائل اصلی کشور بپردازید.

۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۳۹
مهدی جمشیدی

متن توافق نامه ژنو که به امضا ایران و 5+1 رسیده است در قالب فایل پی دی اف برای شما عزیزان قراردادم.

در اسرع وقت نسبت به تحلیل و ترجمه ان اقدام خواهم کرد.

تاریخ متن قرارداد:

 24 november 2013


دانلود متن قرارداد ژنو به زبان انگلیسی
عنوان: متن انگلیسی قرارداد ژنو
حجم: 38.4 کیلوبایت
توضیحات: متن انگلیسی قرارداد ژنو



http://eeas.europa.eu/statements/docs/2013/131124_03_en.pdf

۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۰۱
مهدی جمشیدی
اندیشکده آمریکایی رند در گزارشی با عنوان «روزهای پس از توافق با ایران؛ واکنش های منطقه‌ای به توافق نهایی در زمینه‌ هسته‌ای» اعلام کرد که ۵ اصل فوق را از محتوای توافق ژنو به دست آورده است. اهمیت فوق‌العاده این گزارش از آن سوست که پیش از این نیز عینا پیش‌بینی‌هایی از این جنس عملی شده بود.

 اندیشکده آمریکایی رند در گزارشی با عنوان «روزهای پس از توافق با ایران؛ واکنش های منطقه‌ای به توافق نهایی در زمینه‌ هسته‌ای» به بیان مهمترین اصول توافق جامع هسته‌ای ایران و ۱+۵ و ارزیابی روند معادلات و اتفاقات پس از آن پرداخته است.

این گزارش ۲۶ صفحه‌ای توسط دو تن از تحلیلگران مسائل خاورمیانه به نام‌های دالیا داسا کای (Dalia Dassa Kaye) و جفری مارتینی (Jeffrey Martini) نوشته و به تازگی منتشر شده است.

در توضیح پایگاه اینترنتی موسسه «رَند» درباره این گزارش می‌خوانیم: «این چشم انداز با قبول این فرض که توافق نهایی ‌بین ایران و ۱+۵ در زمینه‌ی هسته‌ای حاصل می‌شود آغاز می‌گردد و در ادامه واکنش‌ بالقوه دو تن از مهمترین شرکای ایالات متحده آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل و عربستان سعودی را بررسی می‌کند. نویسندگان بر این باورند که به دلیل اینکه نگرانی‌های این شرکا فراتر از برنامه‌ هسته‌ای تهران است، اسرائیل و عربستان سعودی به احتمال زیاد از توافق نهایی استقبال نمی‌کنند. به عبارت دیگر نویسندگان انتظار ندارند که عربستان و اسرائیل تهاجمی‌ترین مخالفت‌های خود را برای اجرای توافقنامه نهایی به کار گیرند: برای اسرائیل حمله نظامی به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران و برای عربستان کسب بازدارندگی هسته‌ای خودش. علاوه بر این نویسندگان طیف وسیعی از اقدامات را که ایالات متحده آمریکا می‌تواند برای رسیدگی به نگرانی‌های شرکایش و پیشگری از اقدامات بی‌ثبات کننده به کار گیرد، ارائه می‌دهند»

به گزارش پایگاه اینترنتی «یک بیست» نکته قابل توجه در این گزارش بندهایی از توافق جامع میان ایران و ۱+۵ است که محققان موسسه رند به عنوان پیش فرض خویش مطرح می‌کنند و تحلیل‌ خود از واکنش اسرائیل و عربستان را بر مبنای این اصول ارائه می‌دهند. جالب توجه است که اصول مطرح شده در این گزارش حاوی پیشروی‌های چشمگیر از سوی طرف غربی است و با توجه به جایگاه مهم این اتاق فکر در سیاستگذاری‌های هیات حاکمه آمریکا به خصوص حزب دموکرات باید نسبت به توافق بر سر همین اصول در توافق نهایی اعلام خطر کرد.

همانطور که موسسه رند در این گزارش، مهمترین اصول توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ را که احتمالا تا دو ماه دیگر نهایی خواهد شد، ‌به شرح ذیل بیان کرده است:

۱-Iran may continue to enrich uranium, but limits are placed on the degree of enrichment and on the number and types of centrifuges, including at Fordo

۱. ایران ممکن است به غنی‌سازی ادامه دهد، اما با محدودیت‌های شامل درجه غنی‌سازی و تعداد و نوع سانتریفیوژها خصوصا در سایت فوردو است.

۲-The Arak heavy water reactor will be turned into a light water reactor with no reprocessing and subject to International Atomic Energy Agency (IAEA) safeguards

۲. رآکتور آب سنگین اراک به یک رآکتور آب سبک تبدیل خواهد شد که قابلیت بازفرآوری نداشته باشد و تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی بماند.

۳-The deal includes intrusive IAEA inspection of nuclear sites; Iran agrees to sign and ratify the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT) Additional Protocol, which permits IAEA access to non-declared sites with little notification

۳. این توافق شامل بازرسی‌های ناخوانده آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود؛ ایران متعهد می‌شود نسبت به امضا و تصویب پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) اقدام کند. امضای این پروتکل به آژانس اجازه بازرسی سرزده از سایت‌های اعلام‌نشده را می‌دهد.

۴- Iran would share information with IAEA on Possible Military Dimensions (PMD) of the program

۴. ایران متعهد می‌شود اطلاعات لازم درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه خود را ارائه کند.

۵- The phasing out of nuclear-related sanctions is linked to implementation of the agreement, including the lifting of unilateral U.S. sanctions through new legislation by Congress, the lifting of sanctions by the EU, and the removal of sanctions under a new UN Security Council resolution

۵. کاهش تدریجی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به اجرای توافق‌نامه منوط می‌شود. ضمنا رفع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا با تصویب قوانین جدید در کنگره این کشور، لغو تحریم های اروپا و حذف تحریم ها تحت قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

موسسه رند اعلام کرده که ۵ اصل فوق را از محتوای توافق ژنو به دست آورده است. اهمیت فوق‌العاده این گزارش از آن سوست که پیش از این نیز عینا پیش‌بینی‌هایی از این جنس عملی شده بود. در همین رابطه مدیر مسئول کیهان در سرمقاله ۲۴ فروردین خود یکی از این موارد را نقل کرده است:

فردای آن روز که توافقنامه ژنو به امضاء رسید – یکشنبه ۳ آذرماه ۹۲ / ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ – «فرد کاپلن» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه‌های نیویورک تایمز، نیویورکر، آتلانتیک و اسلیت آنلاین و مؤلف چند کتاب در زمینه‌های نظامی و جنگ هسته‌ای، طی مقاله‌ای با ابراز تعجب نوشت: «چند هفته پیش یک مقام رسمی ارشد کاخ سفید از من و چند روزنامه‌نگار دیگر دعوت کرد تا نظر ما را درباره پیش‌نویس توافقنامه‌ای که قرار بود اوباما در مذاکره ۵+۱ با ایران به طرف ایران پیشنهاد کند جویا شود. وقتی متن پیش‌نویس توافقنامه را دیدیم، آن را کاملاً یکسویه ارزیابی کردیم و همه ما بر این باور بودیم که ایرانی‌ها هرگز این متن را نخواهند پذیرفت و به شرایطی که در آن آمده است تن‌نخواهند داد. پیش‌نویس توافقنامه به گونه‌ای بودکه هیچیک از مواد آن نمی‌توانست با اعتراض یک آمریکایی، یک اسرائیلی و یا یک عرب متعصب روبرو شود. اما امروز که متن توافقنامه یکشنبه ژنو منتشر شد با کمال تعجب دیدم‌‌ همان پیش‌نویسی است که چند هفته قبل دیده بودم و اکنون تیم هسته‌ای ایران، برخلاف انتظار ما، بدون کمترین تغییری در متن پیش‌نویس به آن تن داده و پذیرفته است.»!

۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۳۳
مهدی جمشیدی

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سفر خود به عسلویه  از فاز های 15 و 16و 17و 18 پارس جنوبی بازدید کرد.

بعد از بازدید هواییاز فازهای مختلف، جهانگیری و هیئت همراه جهت برگزاری جلسه به سالن گالری فاز 17 و 18 رفتند تا جلسه ای با حضور مسئولان نفت و  مسئولان استانی برگزار شود.

جالب توجه است که بسیاری از خبرنگاران بوشهری که با تاخیر و معطلی زیاد به عسلویه رسیده اند و برای محل اسکان و مسایل دیگر دچار مشکل شده بودند از نحوه برخورد محافظان جهانگیری گلایه مند هستند.

خودروی معاون اول و وزرا بسیار جلوتر از خبرنگاران حرکت کرده و به نوعی حضور خبرنگاران سوری جلوه می کند.

بعد از ورود جهانگیری به سالن جلسه که با حضور وزیر نفت، دکتر ترکان، سالاری استاندار بوشهر، مهندس نصوری مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی و موسی احمدی نماینده  دیر، کنگان، جم و عسلویه برگزار می شود  از ورود خبرنگاران جلوگیری شد.

جالب توجه است که بجز خبرنگار نفت تمامی خبرنگاران حتی خبرنگاران صدا و سیما اجازه ورود پیدا نکردند و حتی فریبا کرمی خبرنگار خبرگزاری مهر که وارد سالن جلسه شده بود توسط یکی از همراهان معاون اول رئیس جمهور با برخورد فیزیکی تندی 
۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۰۹
مهدی جمشیدی
برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۴۷


ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺷﮑﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻤﺶ ...
  • - ﺩﺭﮐﺪﺍﻡ ﺟﻨﮓ ﻧﺎﭘﻠﺌﻮﻥ ﻣﺮﺩ؟
ﺩﺭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺟﻨﮕﺶ
  • - ﺍﻋﻼﻣﯿﻪ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭﮐﺠﺎ ﺍﻣﻀﺎﺷﺪ؟
ﺩﺭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺻﻔﺤﻪ
  • - ﻋﻠﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﻃﻼﻕ ﭼﯿﺴﺖ؟
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
  • - ﻋﻠﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﻋﺪﻡ ﻣﻮﻓﻘﯿﺘﻬﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟
ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ
  • - ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺧﻮﺭﺩ؟
ﻧﻬﺎﺭ ﻭ ﺷﺎﻡ
  • - ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺳﯿﺐ ﺍﺳﺖ؟
ﻧﯿﻤﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻥ ﺳﯿﺐ
  • -ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﺳﻨﮓ ﻗﺮﻣﺰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺭﯾﺎ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﯾﺪ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ؟
ﺧﯿﺲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ
  • - ﯾﮏ ﺁﺩﻡ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﺸﺖ ﺭﻭﺯ ﻧﺨﻮﺍﺑﺪ؟
ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺷﺒﻬﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺑﺪ
۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۴۵
مهدی جمشیدی

«آیا در اسلام اجبار بر ایمان وجود دارد که مردم را مجبور بکنید که مؤمن بشوند؟ نه. به چه دلیل؟ به دلایل زیادى. اولین دلیلش این است که ایمان اجبار بردار نیست. آنچه پیغمبران مى خواهند ایمان است نه اسلام ظاهرى و اظهار اسلام، و ایمان اجبار بردار نیست، چون ایمان اعتقاد است، گرایش است، علاقه است. اعتقاد را که با زور نمى شود ایجاد کرد، علاقه و مهر و محبت را که به زور نمى شود ایجاد کرد، گرایش باطنى را که به زور نمى شود ایجاد کرد. آیا مى شود پدر و مادرى به دخترشان که پسرى را که از او خواستگارى مى کند دوست ندارد، بگویند: الان کارى مى کنیم که او را دوست داشته باشى، چوب فلک را بیاورید، اینقدر مى زنیم تا او را دوست داشته باشى؟! بله، مى شود آنقدر کتکش زد تا بگوید دوست دارم یعنى حرفش را به دروغ بگوید، اما اگر تمام چوبهاى دنیا را به بدن او خرد بکنند آیا ممکن است که با چوب دوستى ایجاد بشود؟! چنین چیزى محال است. آن راه دیگرى دارد. اگر مى خواهیم ایمان در دل مردم ایجاد بکنیم، راهش جبر و زور نیست، راه آن حکمت است، "الموعظة الحسنه” است، "جادلهم بالتى هى احسن” است.»



منبع: سیری در سیره نبوی / استاد شهید مطهری

۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۵۱
مهدی جمشیدی