وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

ضرب و جرح دسته جمعی و مشخص نبودن مرتکبین

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۴۲ ق.ظ

ضرب و جرح دسته جمعی و مشخص نبودن مرتکبین

فرض کنید میان گروهی با گروهی دیگر درگیری و ضرب جرح صورت گرفته باشد و فردی در این بین شاکی بوده و ضرب و جرح عمدی منتسب به تمامی افراد نباشد و معلوم نشود که هر یک چه ضربه ای را وارد کرده و آسیب زده است . در این حالت نحوه صدور حکم و اعمال محکومیت متهمان به چه صورت خواهد بود ؟آیا این موضوع را شرکت در ایراد ضرب و جرح قلمداد می کنند ؟


و به نحو مشترک تقسیم دیه به طور مساوی بین شرکت کنندگان انجام مشود ؟ یا اینکه از طریق قرعه اقدام می شود ؟ و برای هر یک از ضربات یک بار قرعه انداخته می شود یا مجموعاً یک بار قرعه می اندازد؟

به‌ طور کلی‌ در قتل‌ با جراحت های‌ ناشی‌ از نزاع‌ دسته جمعی‌ و تعیین‌ مسؤولیت‌ افراد درگیر چند فرض قابل‌ تصور است :


ممکن‌ است‌ ادله و امارات و قرائنی وجود داشته باشد که تعدادی از این افراد نقشی نداشته به اصطلاح عامیان جهت ایجاد سازش و خاتمه دادن به دعوا میان گروه بوده اند یا تعدادی مشخصاً ایراد ضرب به آنها منتسب باشد مثلاً فردی که چوب و یا وسیله ای برای دعوا در دست داشته وضربات ناشی از آن باشد قابل شناسایی و احراز مجرمیت می باشد که در این صورت به تنهایی مسئولیت جبران خواهد داشت .

ممکن است به واسطه ی لوث و یا شهود نزد حاکم (قاضی ) مشخص شود یا شرایط قسامه برای آنها لحاظ گردد .

ممکن است این جراحات به همه ی آنها منتسب شود و تفکیک امکان پذیر نباشد که در این صورت نیز به عنوان شراکت در جنایت خواهد بود .

فرض آخر اینکه لوث و قرائن موجود نباشد و جمع مرتکبین نیز متصور نباشد و در واقع بین متنازعین دو نفر محل تردید باشند یعنی نمی توان گفت که کدام یک چنین جنایتی شده است که در این صورت قصاص منتفی می شود و دیه پرداخت می شود که در این حالت هم عده ایی به تقسیم دیه به صورت مساوی معتقدند و عده ایی قرعه را مد نظر قرار می دهند.

در این‌ صورت‌ امکان‌ قصاص‌ وجود ندارد، چون‌ با وجود شبهه‌ نسبت‌ به‌ هر یک‌ از متنازعین‌ قصاص منتفی‌ است . بنابراین‌ در چنین‌ مواردی‌ نوبت‌ به‌ دیه‌ می رسد.

۹۵/۰۳/۲۳
مهدی جمشیدی