وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

شریک جرم

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۳۹ ق.ظ

اگر جرمی اتفاق بیافتد و اشخاص زیادی در عملیات اجرایی آن شرکت کنند و جرم مستند به رفتار همه آن ها با هم باشد تفاوتی نمی کند که شخص می توانسته به تنهایی آن را انجام بدهد و یا حتماً باید چند نفر انجام بدهند که در این صورت خواه اثر کار آن ها مساوی باشد و یا متفاوت هم آنها شریک جرم بوده و مستحق مجازات فاعل جرم هستند . باید متذکر شویم که در جرائم غیرعمدی نیز اگر دو یا چند نفر باهم مرتکب جرمی شوند مجازات هریک از آن ها مجازات فاعل جرم است .

نکته ای که قابل توضیح است این است که مجازات هریک از شریکان برای فاعل مستقل جرم فقط در مجازات کیفری آن ها کاربرد دارد ولی در ارتباط با خسارات ناشی از جرم و ضرر و زیانی که مدعی خصوصی به آن استناد می کند هریک از شریکان جرم به اندازه ای که ضرر و زیان وارد کرده اند باید خسارات را پرداخت نمایند. همچنین باید توجه داشت اگر چندنفر باهم به شخص آسیب برسانند و فقط برخی از آسیب ها موجب قتل مقتول شود فقط آن اشخاصی که ورود آسیب از جانب آن موجب قتل شده اند قاتل محسوب و به مجازات قصاص محکوم می شوند  و برای مابقی اشخاص به مراتب آسیب هایی که وارد کرده اند مجازات قصاص عضو و یا پرداخت دیه صادر می شود .


ماده 125 قانون مجازات اسلامی :


هرکس با شخص یا اشخاص دیگر در عملیات اجرائی جرمی مشارکت کند و جرم،مستند به رفتار همه آنها باشد خواه رفتار هریک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه متفاوت،شریک در جرم محسوب و مجازات فاعل مستقل آن جرم است . در مورد جرائم غیرعمدی نیز چنانچه جرم،مستند به تقصیر دو یا چند نفر باشد مقصران،شریک در جرم محسوب می شوندن و مجازات هریک از آنان ،مجازات فاعل مستقل آن جرم است.


تبصره ـ اعمال مجازات حدود،قصاص و دیات در مورد شرکت در جنایت با رعایت مواد کتابهای دوم،سوم و چهارم این قانون انجام می گیرد.

۹۵/۰۳/۲۳
مهدی جمشیدی