وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

تبعیت دادگاه حقوقی از دادگاه کیفری در جعلیت سند

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۲۹ ق.ظ

نظر اکثریت در خصوص تبعیت دادگاه حقوقی از دادگاه کیفری در جعلیت سند

اگر قراری که توسط دادگاه کیفری صادر شده قطعی بوده و متضمن این باشد که اصالت و یا جعلیت سند احراز شود در این صورت بر اساس ماده 277 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاههای عمومی و انقلاب قرار صادره توسط دادگاه کیفری نسبت به اصالت و یا جعلیت سند برای دادگاه حقوقی لازم و الاتباع است و نیازی نیست که مجدداً به این ایراد رسیدگی شود در غیر اینصورت از آن جا که قرار صادره شده در ارتباط با اصالت و یا جعلیت سند نظری ابراز نشده لازم است مطابق مقررات به ایراد جعل رسیدگی شود .

نظر اقلیت در خصوص تبعیت دادگاه حقوقی از دادگاه کیفری در جعلیت سند

نظر اقلیت دادگاه حقوقی است مطابق ماده 227 قانون آیین دادرسی مدنی از رأی قطعی کیفری تبعیت کند و از آن جا که رأی هم می تواند حکم باشد و هم قرار بنابراین می توان گفت که یا صدور قرار در خصوص جعل ،نیازی نیست که این ایراد در دادگاه حققوی رسیدگی می شود و اگر در ارتباط با جعل سندی ،قراری صارد شده باشد دیگر دادگاه حقوقی نیاز به رسیدگی دوباره در ارتباط با این ایراد ندارد .


نظر کمیسیون نشست قضایی درخصوص تبعیت دادگاه حقوقی از دادگاه کیفری در جعلیت سند

همان گونه در متن ماده 227 قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است اگر دادگاه کیفری برای جعلیت سندی ،حکمی قطعی صادر کند دادگاه حقوقی که آن سند در آن جا ارائه شده است موظف است از آن قرار تبعیت کند .


ماده 227 قانون آیین دادرسی مدنی : چنانچه مدعی جعلیت سند در دعوای حقوقی‌، شخص‌معینی را به جعل سند مورد استناد متهم کند، دادگاه به هر دو ادعا یک جارسیدگی می‌نماید.


در صورتی که دعوای حقوقی در جریان رسیدگی باشد، رأی قطعی‌کیفری نسبت به اصالت یا جعلیت سند، برای دادگاه متّبع خواهدبود. اگر اصالت یا جعلیت سند به موجب رأی کیفری ثابت شده وسند یاد شده مستند دادگاه در امر حقوقی باشد، رأی کیفری برابرمقررات مربوط به‌اعاده دادرسی قابل استفاده می‌باشد. هرگاه در ضمن‌رسیدگی‌، دادگاه از طرح ادعای جعل مرتبط با دعوای حقوقی در دادگاه‌دیگری مطلع شود، موضوع به اطلاع رییس حوزه قضایی می‌رسد تا باتوجه به سبق ارجاع برای رسیدگی توأم اتخاذ تصمیم نماید.

۹۵/۰۳/۲۳
مهدی جمشیدی