وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

رای دادگاه - مجازاات حیوان آزاری

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۰۴ ب.ظ

شرح ماوقع: فیلم دلخراشی در شبکه اجتماعی منتشر شد که در آن شخصی یکی از سگ های نگهبان سیلوی جعفر آباد از توابع اردبیل را که ظاهراً هنگام جفتگیری با سگ دیگری بدنش دچار انقباض عضلات شده را زجرکش کرده و با میله چوبی و یا فلزی مورد ضربات متعدد قرار می دهد. در جریان این آزار و اذیت، یک قلاده سگِ نگهبان از پای در می آید که به دنبال آن، نمایندگی حفاظت محیط زیست بیله سوار نسبت به شناسایی فرد متخلف و طرح شکایت از وی اقدام می نماید. در پی این شکایت و با همکاری نیروی انتظامی و دادگاه بخش جعفرآیاد، فرد خاطی دستگیر و پس از برگزاری جلسه دادگاه رای محکومیت وی صادر می شود. به منظور آشنایی با موضوع شکایت، استدلال دادگاه، عنصر قانونی جرم و آشنایی با نوع و نحوه اعمال مجازات تکمیلی مرتبط متناسب با عمل متهم، متن کامل رأی را تهیه که منتشر می نمایم.

ذکر این نکته لازم به ذکر است که چون سگ از حیوانات اهلی حلال گوشت موضوع ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاهای بازدارنده مصوب ۳/۲/۱۳۷۵ نیست، در نتیجه تلف آن فاقد مجازات است. بد نیست در همین رابطه نظریات مشورتی شماره های ۳۰۳۴/۷ – ۴/۷/۱۳۷۳ و ۷۸۹۳/۷ – ۲۵/۸/۱۳۸۱ اداره حقوقی قوه قضاییه را نیز ملاحظه فرمایید. بنا به جهت ذکر شده، اخیراً شاهد انتقادات برخی از حقوقدانان و نیز طرفداران حیوانات در این خصوص نیز بوده ایم. در مورد ضمانت اجرای قانونی آزار و اذیت، ایراد صدمه و کشتن حیوانات غیرحلال کوشت در دست تدوین است که به مجرد اتمام منتشر خواهم کرد.


رأی دادگاه


در خصوص اتهام آقای…فرزند اکبر ۲۴ ساله اهل جعفر آیاد دایر بر جریحه دار کردن عفت عمومی از طریق شکنجه، آزار و اتلاف یک قلاده سگ، توجهاً به جمیع اوراق و محتوبات پرونده، با عنایبت به گزارش مأمورین نیروی انتظامی و صورتجلسه مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۴ که به امضاء مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بیله سوار رسیده و حاکی از آن است که متهم به شدت و به صورت غیرمتعارف یک قلاده سگ متعلق به نگهبان سیلوی روح کندی را با ضربات چوب تلف نموده و نیز نظر به محتویات لوح فشرده مضبوط در پرونده که حاوی ارتکاب عمل فوق توسط متهم بوده و به وضوح بیانگر این موضوع بوده که متهم در یک اقدام غیرقابل توجیه و به نحو فجیع با چوب دستی که در دست داشته، مباردت به کوبیدن ضربات متعدد به سر و صورت و اعضای حیوان تلف شده نموده و باعث تلف شدن آن گریده است و نیز با امعان نظر به این که موضوع از طریق شبکه های پیام رسانی در سطح وسیع رسانه ای گردیده و موجب حریحه دارد شدن عفت عمومی و رنجش خاطر بسیاری از هم وطنان گردیده است و همچنین نظر به اقرار صریح متهم در جلسه دادرسی، دادگاه تحقق بزه موضوع ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵ با تمامی ارکان و شرایط لازم را محرز و مسلم دانسته و مستنداً به ماده فوق الذکر متهم موضوف را به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می نماید؛ منتهی دادگاه در جهت اصلاح متهم و متناسب با خصوصیات و جرم ارتکابی و مدنظر قراردادن احادیث متعدد از پیامبران اسلام و امامان معصوم «ع» و آیات شریفه که در همه آنها به رعایت حقوق حیوانات و تکلیف ایشان نسبت به حیوانات اشاره شده است، به استناد ماده ۲۳ از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و با اعمال مجازات تکمیلی، متهم را به موظف می نماید در هر هفته یک بار، به مدت یک سال به اداره محیط زیست شهرستان بیله سوار مراجعه نموده و نسبت به فراگیری نحوه برخورد با حیوانات و رعایت حقوق آنان و تقویت حس ترحم نسبت به حیوانات اقدام نماید. اداره محیط زیست مزبور نیز هر ماه گزارشی در این خصوص و نحوه حضور متهم و پیشرفت کار را به دادگاه ارائه خواهد نمود. دادگاه می تواند در صورتی که متهم در مدت اجرای مجازات تکمیلی فوق، مفاد حکم را رعایت ننماید به پیشنهاد قاضی اجرای احکام برای بار اول، مجازات مندرج را تا یک سوم افزایش و در صورت تکرار بقیه مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه هفت یا هشت تبدیل نماید. رأی صادره حضوری محسوب و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان اردبیل است.


رئیس دادگاه بخش جعفرآباد اردبیل

۹۵/۰۴/۱۴
مهدی جمشیدی