وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

مجازات رشوه

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۴۴ ق.ظ

رشوه | رشاء | ارتشاء | مرتشی

تعریف لغوی رشوه

واژه رشوه اسم مصدر از ریشه رشو به معنای کود و خاشاک است و در اصطلاح چیزی که به کسی ‌‌دهند تا کارسازی به ناحق کند.براین اساس رشوه را به تعبیری مبلغ یا وعده یا کاری می گویند که در قبال خواسته ای ازمقام اداری و دولتی داده می شود.


رشا و ارتشاء از جمله جرایمی است که اعتماد عمومی را از نظام اداری سلب کرده و موجب تزلزل آن می شود.و متاسفانه در جوامع امروزه رایج است.البته آنچه مد نظر قانون مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری است رشوه مالی وپیشنهاد های پولی است و متاسفانه از منظررشوه جنسی با خلاء بزرگی روبه رو هستیم.

رشوه دادن را رشا و رشوه گرفتن را ارتشاء می‌ گویند وفردی که رشوه می دهد را راشی وکسی که پیشنهاد رشوه را می پذیرد مرتشی نامیده می شود.


ارتشاء در معنای حقوقی

اخذ مال یا سند تسلیم وجه یا مال به مأموران دولت یا کارکنان شاغل در نهادهای عمومی ‌‌یا سایر افراد مذکور در قانون برای انجام یا عدم انجام وظایف سازمان محل اشتغال ‌آنها است صورت می گیرد.


ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء واختلاس و کلاهبرداری

هر یک از مستخدمین و مأمورین دولتی ....برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمان های مزبور می باشد وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیماً یا غیرمستقیم قبول نماید در حکم مرتشی است...

۹۵/۰۳/۲۳
مهدی جمشیدی