وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

جرم چیست؟

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۳۰ ق.ظ


طبق ماده 2 ق.مجازات اسلامی،جرم به هرفعل یا ترک فعلی اطلاق می شود که در قانون برای آن مجازات پیش بینی شده باشد.از این ماده اصل قانونی بودن جرائم را استنباط میکنیم.از سوی دیگر مجازات و اجرای آن باید از طریق دادگاه های صالح و به موجب قانون صورت گیرد.از این موضوع به اصل قانونی بودن مجازات ودادرسی کیفری یاد می کنیم.

درتعریف جرم نکات مهمی وجود دارد:


پتا زمانی رفتاری درقانون به عنوان جرم پیش بینی نشده باشد مباح محسوب می شود.بنابراین انجام این رفتار چه به صورت مباشرت وچه به صورت معاونت جرم تلقی نمیگردد.

پطبق تعریف رکن مادی هرجرم فعل یا ترک فعلی مجرمانه است که در عالم خارج بروز وظهور می یابد.بنابراین در حقوق کیفری ایران صرف داشتن اندیشه مجرمانه جرم محسوب نمی شود و از این حیث قابل مجازات نیست.

طبق ماده 2ق.م.ا.تنها واکنش اجتماعی به جرم مجازات است.با این وجود وفق ماده1ق.م.ا.اقدامات تامینی و تربیتی نیز در عرض مجازات ها یکی از واکنشها به جرم محسوب می شود.بنابراین عدم ذکر آن در تعریف جرم به منزله مجازات جدید نسخ گردیده است وقواعد آن در همین قانون معکس شده است.

۹۵/۰۳/۲۳
مهدی جمشیدی