وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

توهین | بررسی جرم توهین | مجازات جرم توهین

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۲۹ ق.ظ

توهین در معنای اخص عبارت است از نسبت دادن هر امروهن آور اعم از دروغ یا راست است به هر وسیله و طریقه ای که باشد با انجام دادن هر فعل یا ترک فعل که از نظر عرف و عادت موجب کسر شاَن یا پست شدن طرف  می شود و ناسزا گویی شامل هر نوع سخن زشتی است که موجب رنجش شخص مقابل شده و تحت تاثیر آن دشنام نامبرده منفعل شود.


در تقسیم بندی جرایم توهین و فحاشی در دسته جرایم علیه اشخاص قرار گرفته و مصداقی از این تقسیم بندی است.

خوشبختانه این جرم به تنهایی کمتر مطرح می شود ولی اکثرا همراه با دیگر دعاوی مطرح بوده چرا که در دعاوی نزاع یا خانوادگی .... حرفهایی که بین طرفین زده می شود حرف زشت و ناسزاست.


انسان به خودی خود در شرایطی که از انسانیت دور نشده از به زبان آوردن الفاظ زشت و رکیک امتناع می کند اما کم کم با دور شدن از مدار انسانیت ذکر چنین الفاظی برایش عادی شده و گاهی تبدیل به عادت می شود.


این جرم نیز همانند سایر جرایم از عناصری تشکیل شده که عبارتند از:


عنصر قانونی

عنصر مادی

عنصری معنوی

عنصر قانونی که اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده یک جرم است که مبنای آن اصل قانونی بودن جرم و مجازاتها است در خصوص این جرم ماده 608 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است که بیان داشته توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا 50 هزار تایک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.


در خصوص عنصر مادی این جرم نیز باید بیان داشت که جرم توهین می تواند به شکل گفتار ، کردار ، نوشتار وحتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آن باشد بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان به روی دیگری انداختن ، هل دادن تحقیر آمیز دیگری و یا برداشتن خشونت آمیز کلاه ، روسری و... از روی سر شخصی محترم وپرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف و تحقیر شخص است می تواند توهین کیفری محسوب شود همینطور برخی اشارات دست در فرهنگ کشور ما یا کشورهای دیگر اهانت آمیز تلقی می شوند.


در این خصوص باید توجه داشت که توهین ممکن است بصورت حضوری و یا غیابی باشد در واقع لازم نیست حتما حضورا شخص مورد توهین قرار گیرد بلکه اگر فردی ، دیگری را در غیاب او هم مورد توهین قراردهد مرتکب توهین شده است


همچنین در انجام جرم توهین راست یا دروغ بودن نسبت ها شرط نیست واصل مطلب این است که گفتار یا رفتار در نظر عرف وهن آور و سبک کننده باشند.


عنصر معنوی: جرم توهین یک جرم عمدی است و ارتکاب غیر عمدی آن در حقوق جزا شناخته نشده است بدین معنا که مرتکب عمد در ارتکاب رفتار موهن نسبت به دیگری را داشته باشد این مطالب به دو مورد اشاره میکند.


مرتکب در ارتکاب عمل خود عامد باشدیعنی در حالت خواب و هیپنوتیزم ومستی نباشد و کلا بدون ارده مرتکب صورت نگیرد.

مرتکب از موهن بودن رفتار خود اطلاع داشته باشد برای مثال برخی تفاوتهای فرهنگی یا زیانی باعث عدم اطلاع وی نباشد.

جرم توهین مقید به نتیجه نیست و در واقع یک جرم مطلق است حتی اگر توهین شونده انسانی با روحیه بالا باشد و از توهینی که به وی شده ناراحت نشود باز هم به صرف موهن بودن رفتار مرتکب از نظرعرف محقق شده است.


شیوه پیگیری جرم تهدید:


در صورت وقوع جرم تهدید ، قربانی یعنی شخصی که به او توهین روا داشته شده است باید برای پیگیری موضوع وتحت تعقیب قراردادن کسی که اقدام به توهین کرده است به دادسرای محل وقوعجرم مراجعه و با ابراز دلایل خود ازجمله شهادت شهود ویا ... موضوع را ثابت و متهم را به مجازات قانونی محکوم کند.

۹۵/۰۳/۲۳
مهدی جمشیدی