وب سایت مهدی جمشیدی

حقوق
وب سایت مهدی جمشیدی

در این گذرگاه ثانیه ها، چشمانم برای شوق دیدارت، روشنایی ها را به حافظه می سپارد.

+ مشاوره حقوقی +

اینستاگرام
instagram.com/jamshidi_7
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

حجت الاسلام مهدی جمشیدی
مهدی جمشیدی
شماره تماس
اینستاگرام مهدی جمشیدی
اینستاگرام
اینستاگرام مهدی جمشیدی
تبلیغات
طراحی سایت

یقه سفید‌ها چه کسانی هستند؟

يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۲ ب.ظ

«آنتونی گیدنز» جامعه شناس انگلیسی در معرفی انواع جرائم یقه سفیدها ، می گوید: این اصطلاح انواع بسیاری از فعالیت های تبهکارانه را دربر می گیرد. از جمله کلاهبرداری های مالیاتی، رویه های غیرقانونی فروش، کلاهبرداری های مربوط به اسناد و املاک، اختلاس، ساخت یا فروش فرآورده های خطرناک، آلودگی غیرقانونی محیط و... نکته مهم آنکه به گفته «گیدنز» اندازه گیری توزیع جرایم یقه سفیدان حتی از اندازه گیری توزیع انواع دیگر جرایم دشوارتر است، زیرا بیشتر این گونه جرم‌ها در آمار رسمی ظاهر نمی شوند.  نکته جالب در خصوص این افراد آن است که به طور مثال  در ایالات متحده آمریکا ، مقدار پولی که در جرایم این افراد به صورت کلاهبرداری‌های مالیاتی، کلاهبرداری در سهام و اوراق بهادار، کلاهبرداری های مربوط به دارو و... از دست می رود، 40 برابر پولی است که در جرایم عادی نظیر دستبرد به منازل و دزدی اتومبیل از بین رفته است.اما این افراد چه کسانی هستند؟

.نخستین بار "ادوین ساترلند" جامعه شناس و جرم شناس  آمریکایی در دهه 50 این اصطلاح را مطرح کرد.وی معتقد بود که در هر جامعه،اعم از پیشرفته یا جهان سومی،( البته اینکه که مرحله گذار در جوامع سنتی تر می تواند شرایط را برای فعالیت و زیست بهتر این طبقه خاص از جامعه بیشتر مهیا کند را نمی‌توان نادیده گرفت )مجرمانی حضور دارند که جرم‌های بسیار بزرگی انجام می‌دهند و ضربه های مهیبی  به جامعه، علی الخصوص به اقتصاد کشور وارد می‌کنند ، ولی هرگز مجازات نمی‌شوند و حتی جزء آمار بزهکارها هم به حساب نمی آیند و البته این افراد عموما از شان و منزلت اجتماعی بالایی نیز برخوردارند و شغل و موقعیت اجتماعی و اشرافی این دسته از جنایتکاران ایجاب می‌کند که مانند طبقه ممتاز جامعه بهترین و گرانبهاترین لباس با یقه سفید بر تن پوشند و صورت ظاهرشان موجب شود تا مردم به آنها گمان بد نبرند و چپاول و غارتگریشان را نبینند.استتار، تفاوتی است که میان یقه‌سفید‌ها و مجرمان خیابانی وجود دارد.دسته اول شهرت طلب نیستند و  تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که دیده نشوند زیرا ، قرار گرفتن در معرض دید دیگران برای آنها به معنی  شکست است. بر همین دلیل  تلاش می‌کنند همیشه در سایه بمانند تا از به این روش  به فعالیت های غیرقانونی خود ادامه دهند. اما برخلاف آنها مجرمان خیابانی با خودنمایی و اسم‌های عجیب بر روی خود و گروه زیر دست تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر شناخته شوند. به هرحال یقه سفیدها از پس پرده همه چیز را کنترل می کنند. یقه سفیدها  دارای سازمان و تشکیلات منسجمی هستند. جرایم این افراد  به ندرت کشف می شود، بنابراین بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد که خبری از دستگیری این افراد به گوش برسد .هرچند  اگر هم چنین شود آنها  با استفاده از کارشناسان خبره مالی و حقوقی ، سعی می‌کنند فعالیت های خود را قانونی جلوه دهند. اما نکته مهمتر از شناسایی این افراد چگونگی به وجود آمدن این پدیده است زیرا نه تنها به تازگی رخ نداده اس بلکه قرن‌ها است جامعه انسانی شاهد حضور چنین عناصری هستند.

«دورکیم» می گوید: همان طور که در شیمی از ترکیب دو عنصر، عنصر جدیدی پیدا می شود که دارای هویت خاصی است، اجتماع افراد هم چیزی جز آحاد تشکیل دهنده آن را به وجود می آورد.

۹۲/۰۷/۲۱
مهدی جمشیدی